Služby obecného hospodářského zájmu
Jako veřejný orgán potřebujete promyšlené řešení pro použití pravidel SOHZ: Využijte proto náš logický rámec, který Vám vysvětlí, jak na to. Nebo si nechte opatření zrevidovat!
Pro opatření veřejného orgánu doporučujeme tyto parametry:
-
Jasně definovaný veřejný zájem, který je své cílové skupině občanů plně srozumitelný (= "netvoříte pověření jen do šuplíku").
-
Promyšlený ekonomický model s vhodnými motivačními prvky.
-
Prokazatelný soulad s pravidly SOHZ, tak jak je definuje legislativa EU.
-
Nevíte, zda pravidla SOHZ musíte aplikovat?
-
Usilujete o pověření, které jde ve prospěch užitečnosti opatření veřejného orgánu a není svazujícím či byrokratickým paskvilem?
NÁVRH PRO VEŘEJNÝ SEKTOR JAKO OBJEDNATELE SLUŽBY
NOVÉ POVĚŘENÍ
1. Ověření použití pravidel SOHZ
POSOUDÍME VAŠE OPATŘENÍ:
-
Vykazuje charakteristické rysy ekonomické činnosti ve smyslu práva EU?
-
Zakládá veřejnou podporu?
-
Může být považováno za SOHZ, případně za jakých podmínek?
-
Vyžaduje aplikaci pravidel SOHZ, respektive jaký režim SOHZ je žádoucí použít?
2. Tvorba pověření dle pravidel SOHZ
VYTVOŘÍME VĚCNÝ NÁVRH:
-
Konfrontace obsahu opatření dle představ veřejného orgánu s pravidly SOHZ
-
Návrh definice závazku veřejné služby a ekonomického modelu opatření
-
Tvorba aktu pověření.
-
Dle potřeby přicházíme s podněty pro optimalizaci opatření
REVIZE A KONTROLA OPATŘENÍ
-
Potřebujete ověřit, zda pravidla SOHZ používáte řádným způsobem?
-
Potřebujete šetřit, zvýšit dosah či efektivitu opatření, které financujete z veřejných zdrojů?
1. Kontrola souladu pravidel SOHZ
POSOUDÍME VAŠE OPATŘENÍ:
-
Respektuje všechny náležitosti podle pravidel SOHZ, případně co je nutné pro splnění těchto náležitosti učinit?
-
Jaké formální povinnosti vyplývají z jeho realizace?
PŘEDLOŽÍME NÁVRH NA ZMĚNY:
-
Jakým způsobem vyhodnocovat přínos a efektivitu daného opatření?
-
Jaká věcná řešení se nabízí pro zajištění souladu opatření s pravidly SOHZ? Čím lze opatření vylepšit?
2. Revize opatření veřejného orgánu
POSOUDÍME A NAVRHNEME ZMĚNY:
-
Vyhodnocení přínosu a efektivity opatření.
-
Analýza ekonomického modelu - nákladů a příjmů poskytovatele služeb s využitím benchmarkingu.
-
Možnosti změny ekonomického modelu, využití motivačních kritérií.
-
Návrh změn v organizaci a ekonomice opatření.
Pověření, revize a kontroly SOHZ...
Pro nejrůznější opatření doporučím věcná řešení nebo nabídnu analytická stanoviska, která ověří správnost Vašeho postupu jako orgánu veřejné moci.
Měli byste vědět:
-
Opatření veřejného orgánu může využít metodiky pravidel SOHZ i tam, kde tato pravidla nejsou stritkně vyžadována, tedy i tam, kde se jedná o opatření nezákladající veřejnou podporu, ale generující příjmy.
-
Zapojení poskytovatele služeb do procesu, v jehož rámci je pověřen SOHZ, je možné, ale vlastní poskytování SOHZ se musí vždy odvíjet od rozhodnutí orgánu veřejné správy.
-
Je-li náplň SOHZ, čímž se rozumí obsah závazku veřejné služby, jasně vymezena, není nutné, aby dotyčná služba nesla název SOHZ.
A pozor na kontroly:
-
Pravidla SOHZ stanoví jako povinnost, aby pravidelné kontroly byly prováděny alespoň každé tři roky během trvání doby pověření a na konci této doby.
-
Lze doporučit provedení vyúčtování na základě výkazu zisku a ztrát, a to za ukončené účetní období. Je na rozhodnutí objednatele, zda poskytování SOHZ doplní dalšími opatřeními (výkazy o činnosti poskytovatele SOHZ).